همواره قیمت مسکن در کلانشهرها و شهرهای کوچک به عوامل مهمی وابسته است که از مهم ترین آن می توان به قیمت مصالح، تسهیلات بانکی و... اشاره نمود.
امروزه با افزایش فرهنگ شهر نشینی شاهد گسترش آپارتمان ها در سطح کشور هستیم که بر حسب متراژ و منطقه دارای قیمت های متفاوتی می باشند.
همواره در صنعت ساختمان مصرف کننده ها به سه دسته افراد متوسط و افراد مرفه دسته سرمایه گذاری دسته بندی می شوند.
دسته متوسط: این افراد در واقع پول لازم برای خرید مسکن ایده آل را ندارند و تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا خانه ای برای زندگی تهیه نمایند و هیچ گونه دید سرمایه گذاری از خرید مسکن ندارند، این دسته از افراد جهت خلاصی از اجاره نشینی در خرید خانه دنبال مسکنی هایی  معادل بودجه خود می باشند.
دسته مرفه: این افراد معمولا بودجه لازم برای خرید خانه با امکانات پیشرفته را دارند و سعی در خرید خانه های بزرگ  و در موقعیت های بهتر می باشند که مانند دسته متوسط هیچ گونه دید سرمایه گذاری از خرید مسکن ندارند. در این راستا این افراد به زمان ورد به بازار مسکن هیچ توجهی نداشته و به دلیل داشتن بودجه کافی در صورت یافتن مسکن مورد نظر اقدام به خرید آن می نمایند.
دسته سرمایه گذاری: سرمایه گذاران معمولا به دو دسته سرمایه گذاری بلند مدت و سرمایه گذاری کوتاه مدت دسته بندی می شوند.
سرمایه گذاران بلند مدت همواره بر این باورند که خرید ملک و زمین هیچ گاه ضرر نداشته است و در هر شرایطی تلاش خود را به کار گرفته اند تا بازار مسکن به سود برسد.چرا که با بالا رفتن قیمت مسکن سود زیادی نصیب این افراد می شود.
سرمایه گذاران کوتاه مدت در واقع با شرایط بازارآشنایی کاملی دارند و در زمان های مشخص اقدام به خرید و فروش مسکن می نمایند و به دنبال سود در کوتاه مدت هستند،این افراد با در دست داشتن نبض بازار مسکن دنبال سود از خرید و فروش می باشند.
اعطای تسهیلات به انبوه سازان و موظف کردن آنها برای ساخت واحد مسکونی برای خانواده های کم درآمد می تواند تاثیر زیادی برقیمت مسکن داشته باشد.
چرا که افزایش واحد های خالی و عدم تقاضا برای خرید مسکن می تواند کاهش محسوسی در قیمت مسکن به بار آورد که در این راستا شاهد کاهش اجاره بهاء در سطح کشور خواهیم بود.