همواره مسکن مکانی برای استراحت و آسایش افراد می باشد و نیاز به مسکن یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشری است .
خانه معمولا خصوصی ترین محل زندگی می باشد و از امنیت و آسایش وِیژه ای برخوردار است .
امروزه به دلیل کمبود زمین های مسکونی بیشتر خانه ها به شکل آپارتمان در آمده اند و در کلانشهرها به دلیل ازدحام زیاد جمعیت آپارتمان ها پیشرفت چشم گیری نسبت به شهرهای کوچک از خود نشان می دهند .
قیمت ملک در نگاه اول رابطه مستقیمی با قیمت مصالح دارد و هر گونه افزایش قیمت در مصالح ساختمانی می تواند افزایش ملک را به دنبال داشته باشد.
 از جمله ویژگی‌های مهم مسکن و بازار آن، که سبب متمایز شدن آن از سایر بازارها شده است ، می‌توان ناهمگن بودن و عدم وجود کالای جانشین برای آن اشاره نمود.
کارشناسان اقتصاد مسکن نیز معتقدند در دو یا سه دهه اخیر میان نقدینگی و قیمت مسکن همواره رابطه مشخصی وجود داشته است.
 به عبارتی هر زمان که نقدینگی به سمت بازار مسکن و نه بخش تولید حرکت کرده است  قیمت مسکن را تحت تاثیر قرار داده و جهش قیمتی در بازار آن رخ داده است .
یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مسکن وجود افراد فرصت طلب در این زمینه می باشند که با سرمایه گذاری در این بخش در مدت زمان کوتاهی سود زیادی را نصیب خود کرده اند.
وجود آپارتمان های خالی در سطح شهرها هم چنان نشان از قیمت بالای این واحدهای خالی دارد به طوری که افراد بودجه لازم برای خرید مسکن مورد نظر را ندارند.
یکی از راهکارهای مهم در کاهش قیمت مسکن تعیین بودجه به انبوه سازان می باشد به طوری که آنها را موظف به تامین مسکن ارزان قیمت برای قشر کم درآمد نماید.
در این صورت به دلیل کاهش تقاضا برای خرید مسکن می توان تا حدودی شاهد شکسته شدن قیمت مسکن بود.
همچنین با افزایش تسهیلات بانکی برای خرید مسکن می توان قدرت خرید افراد را برای خرید این کالای اساسی افزایش داد.
از آنجا که افراد سمت تقاضا برای خرید مسکن در برابر سطح فعلی قیمت‌ها ، توان خرید ندارد بازار مسکن را در حالت رکورد قرار داده است که  انتظار کاهش بیشتر قیمت نیز وجود دارد.
این روزها شاهد تحرکاتی در بازار مسکن هستیم که طبق نظرات کارشناسان شاهد تعادل قیمت در این بازار خواهیم بود.